İçeriğe geç

Etkili Kullanıcı Hikayesi Yazma Kılavuzu : DEEP

Etkili kullanıcı hikayesi yazma kılavuzu yazı dizisinin ikinci tekniği DEEP.

DEEP

Bir ürünü geliştirirken elimizde Ürün İş Listesi (Product Backlog) tutarız. Bu liste, ürünün geliştirilmesi gereken tüm özellikleri, işlevleri, gereksinimleri ve düzenlemeleri içerir. Bu listeyi oluşturan her bir öğe INVEST modelde anlattığımız Kullanıcı Hikayeleriyle (User Stories) veya farklı bir şekilde açıklaması yapılmalı, büyüklüğü tahminlenmiş/ölçümlenmiş olmalı, önceliği verilmiş ve değişen şartlara uyum sağlamak amacıyla sürekli güncellenmeli.

Roman Pichler yazdığı “Agile Product Management with Scrum” kitabında, bir ürün iş listesinin kaliteli bir şekilde yazılabilmesini 4 ana başlık altında topluyor. Her bir başlığın baş harfiyle oluşan DEEP modelden bahsediyor.


Detailed Appropriately – Yeteri kadar detaylandırılmış

Bir ürün iş listesinde üstte olan kullanıcı hikayeleri ilk geliştirilecek hikayelerdir. Bu yüzden bu hikayeler, ekibin anlayabilmesi ve büyüklüğünü ölçümleyebilmesi için yeteri kadar detaylandırılmalıdır. Yeteri kadar dememin bir sebebi var. Her şeyin en ince detayına kadar açıklanması değil de geliştirici ekibin ölçümleyebilmesi ve planlayabilmesine imkan sağlayacak kadar detaylandırılmış olması yeterlidir.


Estimeted – Büyüklüğü tahminlenmiş

Ürün iş listesi öğelerinin büyüklükleri (büyüklük, karmaşıklık, risk vs hepsini içerir) geliştirici ekipçe tahmin edilir. Detaylandırılmış maddeler doğruya daha yakın, backlog’un aşağılarına doğru indikçe belirsizlik de artacağı için üste göre daha high level tahminler yapılır. Bu gayet doğal ve olması gerekendir. Ekip daha fazla bilgi edindikçe yeniden tahminleme yapmalıdır.

Tahminleme demişken Story Point ve Planning Poker’den de bahsetmek istiyorum. Kullanıcı hikayelerine verilen en bilindik puanlama birimi Story Point’tir. Adını, User Story’lere tahminleme yapılıp puan verilmesinden almıştır. Planning Poker ise yine en bilindik, ekibin bu puanı verme tekniğidir. Ekipteki herkes aynı anda bir hikayeyi puanlar ve bunu oyunlaştırarak puan kartlarıyla yaparlar. Puanlamalarda genellikle Fibonacci Sayıları tercih edilir. Bunun nedenini farklı bir yazıda bir ara açıklarım 😊

Planning Poker Kartları
                                  Planning Poker Kartları


Emergent – Değişime adapte olabilen

Ürün iş listesi statik değildir. Aksine sürekli değişir, değişmelidir. Proje ilerledikçe, gittikçe daha fazla tecrübe ve bilgi edinilir. Ayrıca çevre şartları, pazar durumu, ekonomi de değişkenlik gösterebilir. Hatta çok uç ve beklenmedik durumlarla bile karşılaşılabilir. (Doların 10₺ olması gibi😒) Böyle bir dünyada, şartlarda ürün iş listesini sabit tutmak asla doğru bir olmayacaktır. Geleneksel metodlarda (Waterfall Proje Geliştirme) yaşanan ve bir dönüşüme ihtiyaç duyulan en büyük konulardan biridir de bu aynı zamanda. Dolayısıyla ürün iş listesi şartlara uygun olacak şekilde sürekli yenilenmeli, güncellenmeli, düzenlenmelidir.


Prioritized – Önceliklendirilmiş

Ürün iş listesi sürekli güncel tutulmalı dedik. Bunu destekleyen bir diğer şey ise, listedeki maddelerin önceliklerinin verilmiş olmasıdır. Bu yüzden listenin üstündekiler yüksek öncelikli, aşağıdakiler daha düşük öncelikli diyoruz. Ekipler, geliştirilmekte olan ürünün veya sistemin değerinin en üst düzeye çıkarıldığından emin olmak için her zaman yüksek öncelikli maddelere odaklanır ve tamamlar.

Peki öncelik neye göre belirlenmeli?

Cevap basit. Değere (Value) göre.

Buradaki kasıt, hikayede bahsedilen işin geliştirilmesi durumunda son kullanıcıya kattığı yarar, değerdir. Tabii ki beraberinde riskleri ve yapılan yatırımın ne kadarda ve nasıl karşılık bulacağı gibi parametreleri göz önünde bulundurmak da gerekir.

Cost – önceden yapılmazsa, sonradan daha pahalıya mal olabilecek maddeler daha öncelikli olabilir.

Risk – riskli görülen maddeler daha öncelikli olabilir.

ROI (Return of Invest) – geri getirisi yüksek olan maddeler hep önceliklidir.

 

Serinin diğer yazılarına da aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz.

Etkili Kullanıcı Hikayesi Yazma Kılavuzu – GİRİŞ

Etkili Kullanıcı Hikayesi Yazma Kılavuzu – INVEST

Etkili Kullanıcı Hikayesi Yazma Kılavuzu – DEEP

Etkili Kullanıcı Hikayesi Yazma Kılavuzu – SMART

Etkili Kullanıcı Hikayesi Yazma Kılavuzu – 3C

 

İlkim Dilara KADAKALOĞLU
d

Tarih:AgileBest PractiseDEEPTekniklerUser Stories

İlk Yorumu Siz Yapın

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

%d blogcu bunu beğendi: